טיפים לבחירת יזם לפרויקט פינוי בינוי

טיפים לבחירת יזם  לפרויקט פינוי בינוי \ תמ"א 38 תיקון 2

ניתן לאתר יזמים פוטנציאליים לצורך ביצוע פרויקט פינוי בינוי על פי תמ"א 38 תיקון 2 במספר דרכים.

הדרך הקלה והמהירה יותר עבור בעלי הדירות בבניין, אך פחות כדאית מבחינת התמורה אותה ניתן להשיג במסגרת הפרויקט, היא לפנות ליזם או לחילופין להיעתר להצעתו של יזם אשר איתר את הבניין כמתאים לביצוע הפרויקט. בדרך זו נותנים ליזם הנבחר להוביל את התהליך, כולל קבלת ייעוץ מצדו בעניין הצדדים הטכניים והתכנוניים של הפרויקט.

דרך זו היא אמנם קלה ומהירה יותר, שכן כל הבדיקות מבוצעות על ידי היזם ובעלי הדירות אינם נדרשים לעשייה כלשהי, אך הואיל והיזם בדרך פעולה זו אינו מצוי בתחרות כלשהי מול יזמים אחרים, הצעתו תהיה ככל הנראה פחות טובה ממה שניתן היה להשיג, הן ברמת המפרט הטכני וגודל הדירות החדשות, והן בכל הנוגע לסוגיות המסחריות והמשפטיות של העסקה (בטוחות, אחריות, לוחות זמנים וסוגיות רבות נוספות).

דרך חליפית ומומלצת על ידנו היא לערוך מכרז, פתוח או סגור (פתוח = פנייה לקבלת הצעות באמצעות מודעה בעיתון; סגור = פנייה ישירה למספר יזמים), ולקבל הצעות ממספר יזמים. בדרך זו, הואיל והיזמים יודעים שהם מתחרים על ביצוע הפרויקט מול יזמים נוספים, ניתן למקסם את הזכויות וההטבות להן זכאים בעלי הדירות.

החיסרון לכאורה בדרך פעולה זו הוא שעל מנת למצות את הפוטנציאל בקיום המכרז, יש לגבש נציגות של בעלי דירות אשר בסיוע עורך הדין של בעלי הדירות תאתר יזמים, תיפגש עמם, תקבל ותמיין הצעות וכיוצא באלה. לשם כך על הנציגות הנבחרת גם להיות בקיאה (לפחות באופן בסיסי) בעקרונות לביצוע עסקת פינוי בינוי וביתרונות הגלומים בה.

כמו בכל תחום הדורש ידע וניסיון ספציפיים, מומלץ לנהל ולבצע את הליך בחירת היזם תוך הסתייעות בעורך דין מומחה ובעל ניסיון מוכח בליווי פרויקטים של פינוי בינוי על פי תמ"א 38 תיקון 2.  

דילוג לתוכן